Cara Belajar Bahasa Kantonis Dengan Cepat

Ini merupakan artikel lengkap bagi beliau yang mahu belajar Bahasa Mandarin.

Dalam artikel ini, dia akan berlatih apakah asas bahasa Mandarin, kaidah menguasainya dan boleh dijadikan rujukan saban hari.

Kami kembali akan sentuh aspek-aspek penting begitu juga kenapa belajar Bahasa Mandarin, sejarah Bahasa Mandarin dan lain-enggak lagi.

Bintang sartan, anda bisa klik n domestik
kotak kandungan
di asal bakal terus ke bahagian nan anda mahu baca.

  1. Tak Kenal Maka Tak Cinta
  2. Kenapa Belajar Bahasa Mandarin?
  3. Bahasa Mandarin, Kantonis, Hokien dan Enggak-lain
  4. Siapa Kami?
  5. Matlamat Membiasakan Bahasa Mandarin
  6. Mula Belajar Bahasa Mandarin!
  7. Pinyin
  8. Kosa Introduksi & Frasa
  9. Tatabahasa
  10. Kepribadian Cina
  11. Memilih Cara Belajar Bahasa Mandarin
  12. Kesimpulan

Tak Kenal Maka Tak Cinta

Sebelum engkau mulakan pengelanaan ia belajar bahasa ekonomi ini, jom bertahuan dengannya lampau.

Kami rangkumi persoalan
kenapa,
barangkali, dan di mana pemanfaatan bahasa ini.

Terdapat sekali lagi retakan kepada Mandarin & Kantonis sebagai pemahaman asas engkau.

Kenapa Sparing Bahasa Mandarin?

Mengarang tentang kenapa, teringat saya tentang seorang serikat dagang yang yang berkreasi di sebuah syarikat solar di Pulau Maman.

Dia memohon kerja tersebut sementara madya menantikan pekerjaan perguruannya andai linguis Cina.

Syarikat tersebut merupakan syarikat China nan beroperasi di Malaysia.

Kaprikornus, tuntutan beliau diterima dan dia yakni salah seorang Melayu yang berkhidmat di syarikat tersebut, dengan khasiat berbahasa Mandarin.

syarikat-panel-solar

Apa yang menghirup yakni, dia dijemput untuk congah n domestik mesyuarat bersama para pengurus dan mesyuarat itu dikendali dalam bahasa Cina.

Kita dapat lihat di situ bagaimana kepercayaan oleh pengurusan syarikat diberikan kepadanya.

Saya sentiasa menggalakkan pesuluh saya cak bagi khusyuk sparing bahasa adendum kerana tahun ini, mempunyai bahasa pelengkap sangat membantu sama ada kerumahtanggaan karier mahupun keusahawanan.

Mungkin bahasa Jepun, bisa jadi bahasa Perancis.

Apa sahaja bahasa suplemen, meningkatkan anak kunci persaingan seseorang.

Pun begitu, ini adalah panduan Bahasa Mandarin, bintang sartan ayo kita tengok kenapa kita kena belajar bahasa ini.

Karier

Sepertimana nan kita tahu, erat kebanyakan syarikat dulu menitikberatkan penguasaan Bahasa Cina internal syarikat mereka.

Ini kerana banyak syarikat yang berurusan dengan syarikat dari negara China.

Terserah juga syarikat nan majoriti pekerjanya berbangsa Cina jadi pengurusan syarikat sebaik-baiknya dijalankan intern Bahasa Cina.

Jadi, adalah terlampau terdepan untuk kita terutama yang menengah berburu pekerjaan cak bagi cuba belajar dan menguasai Bahasa Cina.

Bisnes

Tengok di sekitar sira, semua produk diimport dari China.

Malah iPhone, Samsung dan banyak lagi segel telefon pintar yang anda menengah jawat sekarang mengandungi komponen yang dibuat di China.

Made in China
periode ini bukanlah sebagaimana suntuk, mungkin terlampau kita lihat MIC ini merupakan dagangan nan tak berkualiti.

made-in-china

Sahaja tahun ini, produk mereka yakni antara yang berkualiti tinggi, dan kapasiti pengeluaran dari negara China tinggal strata tinimbang setiap macam produk.

Sebagai seseorang yang mungkin menjalankan bisnes import dari China lain sangka melintasi Taobao, AliExpress mahupun ke China untuk borong, anda perlu untuk belajar Bahasa Cina.

Secara asasnya, ia bisa kondusif anda cak bagi menjalankan bisnes dengan lebih mudah.

syarikat-alibaba

Sekurangnya apabila berhubungan intern Wechat, tidaklah begitu juga ayam dan itik bercakap.

Nak
negotiate
harga pun jadi makin senang.

Mungkin bisa lagi murah daripada memperalat bahasa Inggeris lakukan
negotiate.

Perpaduan

Dalam Malaysia, rakan masyarakat berbangsa Cina adalah seramai 24.6% daripada rakyat Malaysia.

Rata-rata tinimbang mereka boleh berbahasa Mandarin.

Sekiranya kita boleh beradat Mandarin, bolehlah kita rapatkan jurang antara kita dan mereka.

kanak-kanak-malaysia

Kerumahtanggaan perbualan seharian kita pun mutakadim banyak menggunakan pengenalan pinjaman daripada Bahasa Cina.

Salah satu daripadanya yaitu 打包 disebut
dǎbāo.

Tiap mana tahu nak bungkus makanan di mamak, kita akan cakap
tapau
dan ia menjadi salah satu kata pinjaman yang digunakan secara meluas.

Kaprikornus, perpaduan boleh dicapai dengan jambatan bahasa ini.

Travel

Seandainya kamu nak berdarmawisata ke China terutama ke Beijing, asas Bahasa Cina boleh membantu anda.

“Mana tandas?”

Ini adalah soalan nan wajib kita soal orang di China ketika perdua risau kerjakan lempar air kecil atau air besar. Kan?

Atau bisa jadi anda nak cak bertanya restoran halal dan bukan-enggak lagi.

Dengan asas Bahasa Mandarin untuk melancong, ia sangat-sangat membantu.

travel-ke-temple-of-heaven

HSK

Bagi kami di Lemon Mandarin, sekiranya dia betul-betul serius belajar Bahasa Mandarin dan mahukan sijil kerjakan bahasa ini, kami cadangkan untuk anda ambil HSK.

Apa itu HSK?

HSK atau dalam Mandarin, 汉语水平考试 (hànyǔ shuǐpíng kǎoshì) adalah ujian tahap bahasa Mandarin.

Ia sebagai halnya MUET cuma ia adalah sijil kepada tahap bahasa Mandarin sira.

logo-hsk

Terdapat tahap 1 hingga tahap 6.

Tiap tahap mempunyai kesukaran berbeza daripada segi penguasaan kosa kata, karakter dan tatabahasa.

Di pangkal adalah jadual jumlah kosa introduksi dan khuluk untuk setiap tahap HSK.

Tahap HSK Kuantitas Kosa Kata Jumlah Karakter
HSK I 150 174
HSK II 300 347
HSK III 600 617
HSK IV 1200 1064
HSK V 2500 1685
HSK VI >5000 2663

Jadi sebelum kita memulakan pendedahan Bahasa Mandarin, mari kita berkenalan dulu dengan bahasa ini.

Penutur

Tahukah sira ia adalah bahasa yang mempunyai penutur paling gaduh kedua selepas Bahasa Inggeris di dunia?

Menurut Ethnologue pada masa 2022, terdapat 1.117 billion penutur Bahasa Mandarin berbanding penutur Bahasa Inggeris seramai 1.132 billion.

carta-penutur-bahasa-cina

Bezanya hanyalah sebanyak 15 juta.

Oh, salah koteng daripada penutur Bahasa Mandarin yaitu pengasas Facebook iaitu Mark Zuckerberg.

Sumber akar Usul

Terbit manakah Bahasa Mandarin datang?

Siapakah penutur asal Bahasa Mandarin?

Jadi, Bahasa Mandarin merupakan bahasa yang semenjak semenjak utara China.

Ia merupakan bahasa rasmi negara Republik Rakyat China atau kita panggil China.

taburan-penutur-bahasa-cina
Dandan biru dan titik biru menggantikan penutur Bahasa Mandarin

Di China, beliau dipanggil 汉语 (Hànyǔ) kerana kamu membawa tujuan bahasa suku bangsa Han, yang merupakan kaum majoriti di sana dan mereka menggunakan Bahasa Mandarin sebagai bahasa seharian mereka terutama di bahagian Paksina China.

Manakala di Malaysia, terma yang digunakan merupakan 华语 (Huáyǔ).

Periode ini ia merupakan bahasa rasmi China dan Taiwan.

Bahasa Mandarin juga diiktiraf sebagai keseleo seia sekata rasmi United Nations.

Ekonomi Dunia

Dijangka sreg 2030, China akan mendahului Amerika Syarikat kerumahtanggaan menerajui ekonomi bumi.

Jadi…

Bahasa Mandarin akan memainkan peranan terdepan sebagai bahasa global kerana semua negara akan bekerjasama dengan China dalam bidang ekonomi.

Memangkas rajah di sumber akar makanya VisualCapitalist untuk jangkaan jalan ekonomi lega periode 2030.

jangkaan-ekonomi-dunia-2030

Belajar Bahasa Mandarin Merangsang IQ!

Ketahuilah bahawa bahasa kajian membuktikan bahawa penutur bahasa Mandarin memperalat kedua-dua belah bahagian pemrakarsa, kidal dan kanan sekaligus!

Tinimbang pemerhatian kami, sebagai rakyat Malaysia yang berajar Melayu, untuk sparing bahasa Mandarin memang memerlukan kudrat kedua-dua belah dedengkot bagi berjalan.

Saat belajar menulis 汉字 (hànzì) kami diajar untuk menyahajakan berapa kuantitas strok yang ada dalam sesuatu 汉字 (hànzì), ketika belajar sastera, kami diajar untuk menggunakan kreativiti untuk mencerna tembang Cina.

Daripada situ kami faham, kami menunggangi kedua-dua belah bahagian otak kerjakan menghadam bahasa!

Menakjubkan teko?

Bahasa Mandarin, Kantonis, Hokien dan Lain-tidak

Adakah Mandarin sebagaimana Hokien?

Alias Kantonis setinggi dengan Mandarin?

Secara asasnya, segala apa yang separas adalah penggunaan tulisan Cina ataupun dipanggil 汉字.

Penutur Mandarin, Kantonis, Hokien dan lain-lain boleh membaca karangan Cina sekadar cara bacaan ialah berbeza.

mandarin-kantonis-hakka
Maksud selaras tetapi sebutan berbeza

Kita ambil model perkataan 我 yang bermaksud saya.

N domestik bahasa Mandarin, kamu disebut
.

Manakala dalam Kantonis, ia disebut
ngo5.

Jadi adakah Kantonis adalah dialek?

Menurut The Economist, sira bukanlah dialek tetapi bahasa.

“2 orang bercakap doang tidak faham satu selevel tidak bermaksud mereka bertutur bahasa yang berbeza”.

Jika kita pergi lebih mendalam, selayaknya terdapat beberapa cabang Bahasa Cina.

Di Malaysia, Bahasa Mandarin adalah bahasa yang diajar di SJK(C) dan hari ini, terdapat beberapa sekolah tak macam nasional yang pun mengandungi subjek bahasa Mandarin di sekolah.

Boleh jadi Kami?

Jadi, panduan ini
team
Limau Mandarin hasilkan dengan sebaik kali tunggal kepada sira nan mahu memulakan perjalanan sparing bahasa ini.

Kami merupakan graduan Beijing dan tahun ini kebanyakan ketimbang kami berkhidmat andai tenaga pembimbing Bahasa Mandarin di sekolah dan kolej.

Jadi, panduan ini ditulis dengan mumbung teliti dan kami minta boleh memenuhi keperluan anda terutama tinimbang segi asasnya.

Panduan ini sekali lagi akan ditambahbaik dari masa ke semasa dengan pengutaraan yang relevan.

Matlamat Berlatih Bahasa Mandarin

Sebelum kita semenjak, satu perkara nan kami tekankan adalah tetapkan matlamat sira dengan jelas.

Kenapa anda nak sparing bahasa ni?

Mungkin kerana nak meninggalkan temuduga kerja tahun depan?

Mungkin kerana nak ubah karier?

Atau mungkin tahun depan nak borong semenjak China dan buka bisnes?

Walau apa pun matlamat anda, pastikan anda tetapkan 1 matlamat ki akbar dan jelas anda kenapa nak belajar Bahasa Mandarin.

Ini adalah lakukan anda terus kekal bersemangat untuk mula belajar hingga boleh menguasainya.

Ayuh, tanpa lempar masa lagi jom kita mula!

Mula Belajar Bahasa Mandarin!

Terdapat sejumlah suku cadang berarti asas Bahasa Mandarin.

Dalam panduan belajar Bahasa Mandarin ini kami bawakan konsep belajar dengan mudah.

Iaitu dengan memberikan contoh mudah, skala antara bahasa Cina dan bahasa Jawi.

Dengan asam garam bertambah 5 periode, banyak teknik nan dikongsikan kepada pelajar kami untuk belajar dengan mudah.

Di bawah merupakan senarai nan kamu bisa jadikan perumpamaan panduan.

01

Pinyin

Pinyin ialah taktik kepada sebutan yang mengandungi initial, final & nada

02

Kosa Kata

Kosa pengenalan atau
vocab, berfaedah bikin kita bina ayat

03

Tatabahasa

Dengan tatasabahasa anda bisa susun ayat dengan betul

04

Karakter Cina

Karakter Cina adalah tulisan Bahasa Mandarin

Kami sarankan kamu untuk baca satu persatu untuk fahamkan asas Bahasa Mandarin sekukuhnya.

Pinyin

Kita mulakan dengan Pinyin.

Segala tu Pinyin?

Pinyin bahasa mudahnya ialah ‘rumi’ kepada garitan Cina.

Sistem Pinyin merupakan sistem yang diasaskan puas tahun 1950-an oleh tukang bahasa China, Zhou Youguang nan digelar bagaikan Bapa Pinyin.

Pada 1958 kamu diterbitkan oleh kerajaan China.

Hari ini, sistem ‘rumi’ atau Pinyin ini melajukan untuk bukan penutur ceria belajar Bahasa Cina.

拼音 (pīnyīn) kalau kita terjemah, 拼 (pīn) berujud eja dan 音 (yīn) berniat bunyi.

Jadi 拼音 (pīnyīn) bertujuan mengeja bunyi.

Sistem ini yakni sistem lakukan mengeja tiap budi Cina yang cak semau.

Ia bukanlah sistem yang sama seperti ABC tetapi dia adalah sistem yang wujud buat mengeja macam mana sebutan kepada tiap perkataan itu dieja.

Dengan adanya Pinyin, sekaligus memudahkan anda bagi mula belajar Bahasa Mandarin tanpa rasa takut dengan kepribadian Cina.

Dan dengan menyelesaikan Pinyin, anda akan menuntaskan percakapan dan rungu bahasa ini dengan baik.

3 Komponen Pinyin

Terwalak 3 komponen signifikan intern Pinyin menjadikannya ejaan yang lengkap.

Sama sama dengan Bahasa Melayu, ejaan memerlukan konsonan dan vokal untuk dapatkan ejaan yang betul.

karakter-cina-dan-pinyin

3 Komponen tersebut adalah initial, final dan nada.

Jadi kita akan singgung 3 komponen ini satu persatu.

Initial

Initial atau intern bahasa Melayu bermaksud awalan.

Kaprikornus initial adalah komponen yang congah di pertama Pinyin.

Initial adalah konsonan yang digunakan perumpamaan sebutan hadapan buat tiap suku kata dalam Pinyin.

Terserah 23 semuanya.

Sama sebagai halnya huruf konsonan kerumahtanggaan bahasa Melayu, Initial juga menunggangi konsonan yang sama seperti
b c d f
dan lain-lain.

Yang beza yakni suka-suka konsonan nan digabung seperti
zh,
sh
dan
ch.

Initial tidak bisa
standalone
sama dengan final.

Berikut adalah senarai initial yang terserah n domestik Bahasa Mandarin.

initial-pinyin

Final

Final atau n domestik bahasa Jawi bermaksud sufiks.

Sira ialah suku cadang selepas initial dan dapat
standalone
kerana sendirinya initial cak semau bunyi sekelas seperti kita ucap
a e i udara murni u.

Seimbang seperti huruf vokal internal bahasa Jawi, Final menggunakan vokal yang setara seperti
a e i o u
dan ada suatu apendiks abc iaitu
ü.

Sama seperti initial, final juga cak semau huruf vokal yang digabung sama dengan
ao ei uo
dan lain-bukan.

Berikut ialah senarai final yang ada dalam Bahasa Mandarin.

final-pinyin

Initial & Final

Seperti dinyatakan di atas, initial tak dapat terkoteng-koteng manakala final boleh.

Dan tiap initial tak semestinya boleh bertemu dengan semua final.

Anda dapat rujuk jadual di bawah cak bagi senarai initial dan final penuh.

Irama

Kita bersirkulasi ke komponen selanjutnya iaitu nada.

Berbeza dengan bahasa Melayu, nada memainkan peranan bermakna dalam bahasa Mandarin.

Bahasa Melayu mahupun bahasa Inggeris tiada data.

Makara apakah kemustajaban nada intern bahasa ini?

Sira berfungsi bagi membezakan harapan.

Dalam Bahasa Mandarin cak semau perkataan yang bunyi sebutannya setara sekadar dengan musik yang berbeza, ia membawa harapan nan berbeza.

nada-pinyin

Perbezaan ini bisa dibezakan dengan mudah sekiranya kita membaca fiil Cina.

Oleh kerana kita membaca Pinyin, kita perlu peka dengan nama di atas fonem.

Kita rampas contoh 4 congor ini perkataan
mā má mǎ mà.

Kamu dapat lihat terserah 4 tanda yang berbeza.

nada-bahasa-mandarin

Tiap pinyin di atas ada fiil per dan maksud yang farik.

Jadi pastikan kamu sebut dengan musik betul cak bagi elakkan misinterpretasi.

Jom kita tatap maksud tiap ucapan yang sebutnya seperti mana irama berbeza di bawah.

Kepribadian Pinyin Maksud
Ibu
Jerami
Kuda
Maki
Ma Kah/Ke

Mengganjur ketel?

Jadi kalau nak cakap
ibu maki jaran, secara mudahnya ialah
mā mà mǎ
(妈骂马) .

Di bawah adalah senarai 4 musik utama yang fertil di atas tiap final.

Belajar bahasa mandarin memerlukan anda mahir kesemua nada.

Keistimewaan Pinyin

Pinyin adalah permulaan kepada anda untuk belajar ujar dan tangkap suara.

Jadi ia yaitu kunci kepada lisan kamu.

Lakukan permulaan, ketepikan dahulu karakter Cina.

Ambil masa sekurangnya 1-2 rembulan kerjakan memecahkan Pinyin, selitkan bersama kosa introduksi dan frasa asas Bahasa Mandarin.

Kosa Kata & Frasa

Intern anda medium belajar Pinyin, kosa pengenalan dan frasa menclok sekali.

Ini kerana tiap Pinyin adalah 1 karakter Cina.

Dan tiap karakter Cina membawa maksud.

Kita renggut contoh pertautan inital
w
dan
o. Nada pilihan adalah nada ketiga.

Pinyin
, manakala karakternya adalah 我 mengangkut maksud
saya.

Jadi dengan semudah itu, anda sudah belajar 1 perkataan baru!

Pergaulan dengar
wŏ ài nĭ?

Wajib perpautan teko?

Jadi kita tengok tiap 1 congor, apakah maksudnya.

Karakter Pinyin Harapan
Saya
ài Cerbak
Awak

Sumir cuma kan?

Kalau nak dibandingkan dengan bahasa Melayu, kita akan sebut
saya cinta awak, 6 kaki kata diperlukan untuk sampaikan majuh.

Dengan bahasa Mandarin, sira hanya perlukan 3 silabel saja lakukan ucapkan camar beliau pada puspa hati ia!

Ok, jadi bagaimana nak belajar kosa kata dan frasa dalam bahasa Mandarin?

Kami silam sarankan anda untuk pilih 1 tema mudah dan mulakan daripada situ.

Antara tema yang disarankan adalah:

  • Pengenalan Bacot
  • Perkenal Diri
  • Nombor
  • Hari Jadi
  • Hobi

Mulakan dengan 5 tema ini terutama pembukaan-perkenalan awal perkataan.

Secara asasnya kita mahu ia boleh ucapkan selamat pagi atau terima hidayah kerumahtanggaan Bahasa Mandarin apalagi dahulu.

Kami senaraikan kosa introduksi dan frasa mengikut tema bagi beliau pelajari.

Kata Tuturan

Kata tuturan ialah asas perbualan internal mana-mana bahasa.

你好 (nǐ hǎo) berniat
salam sejahtera.

Manakala 你好吗 (nǐ hǎo ma) berujud
apa khabar.

Untuk tambah prolog ucapan anda, kami senaraikan sekurangnya 6 di radiks lakukan permulaan.

Karakter Pinyin
不客气 bù kè qì
Karakter Pinyin
对不起 duì bù qǐ

Cukup 6 pengenalan ucapan ia boleh gunakan setiap hari.

Cuba campurkan dalam perbualan harian bikin biasakan diri.

Perkenal Diri

Untuk perkenal diri privat Bahasa Mandarin, kita ambil 3 ayat signifikan terlebih suntuk.

Selesai 3 ayat memperkenal diri nan mudah.

Dapat cuba praktis di tempat kerja tau di tempat sparing sira!

Tatabahasa

Setelah kamu menguasai kosa kata yang banyak, pastinya ia ingin berujar dengan lebih lancar bukan.

Penutur yang baru mula belajar adalah sebagaimana bayi yang mula mahu bercakap.

Perhatikan kanak-kanak anyir nan plonco berusia 2 tahun bercakap.

Mereka hanya menggunakan satu perkataan untuk menerangkan sesuatu perkara.

Apabila bayi meningkat 4 hingga 5 tahun barulah mereka pandai menyusun perkataan menjadi satu ayat abstrak.

Begitu juga engkau yang kepingin sparing bahasa baru, kamu harus mengalami proses yang setimbang buat anda terus bertutur dengan lancar.

Tatabahasa intern bahasa Cina lampau mudah.

Beliau habis berbeza dengan bahasa Inggeris dan juga bahasa arab.

Sebutan bikin sesuatu ucapan ialah tetap dan tidak berubah.

Contohnya apabila terdapat perbezaan bilangan, jantina alias perlintasan hari, sebutan bagi satu congor tidak berubah lain seperti bahasa Inggeris.

Lampiran, bahasa Cina tiada eksploitasi
tenses
sebagai halnya
past tense
dan
present tense.

Khuluk Cina

Kami mengidas untuk mencatatkan khuluk Cina terakhir.

Kenapa?

Kerana belajar kepribadian Cina memfokuskan bagi mengaji dan menulis.

Gempita internal kalangan khalayak Cina yang tidak belajar bahasa Cina secara formal tidak tahu batik dan membaca.

Mereka hanya boleh tuturkan dan dengar belaka.

karakter-cina

Jadi untuk purwa, karakter Cina bukanlah prioriti anda.

Setelah kamu faham konsep bahasa ini barulah dia boleh teruskan dengan berlatih khuluk Cina.

Cuma gelimbir kepada matlamat beliau, sekiranya anda mahu mengambil peperiksaan HSK, karakter Cina antara kunci cak bagi musnah dan dapatkan sijil.

Tetapi…

Asas mula belajar Bahasa Mandarin masih sekali lagi dengan menggunakan Pinyin untuk bukan
native speaker.

Tulis Bukan Lukis

Karakter Cina merupakan tulisan nan ditulis.

Anda dilukis beribu tahun dahulu.

Belaka dengan evolusi garitan, ia menjadi catatan nan ditulis.

Memori yang lama menjadikannya antara coretan tertua di mayapada.

Komponen Karakter Cina

Bikin belajar batik karakter Cina, jom kita kenalpasti habis onderdil-komponen dalam khuluk Cina.

Terdapat beberapa komponen penting yang ia teradat tahu.

Batik karakter Cina sebagai menyambat Lego.

Cantuman yang betul, anda akan dapat tulisan yang betul dan cantik.

Tersilap cantum, andai Cak memindahtangankan nan senget benget.

Terdapat 4 komponen bermakna dalam khuluk Cina iaitu:

  1. Strok
  2. Urutan Strok
  3. Perpautan komponen
  4. Ekstrem

Strok

Strok atau dalam Bahasa Mandarin dipanggil 笔画 (bǐ huà) adalah komponen nan membina tiap karakter Cina.

Ia ibarat ceracak dan tiang kepada karakter Cina.

Terdapat lebih invalid 30 strok yang ada dalam Bahasa Cina untuk menulis karakter.

strok-karakter-cina
Tiap strok ada nama sendiri

Tiap strok ditulis, ada arahnya.

Dan tiap strok ada namanya koteng.

Dan tiap nama mengapalkan bayangan kepada rupa strok itu.

Contohnya 横 (héng) bermaksud melintang dan ia ditulis dari kanan ke kiri.

Manakala 竖 (shù) pula berujud menegak dan beliau ditulis terbit atas ke asal.

Kerumahtanggaan tiap karakter, suka-suka beberapa strok dan biasanya ia dikira.

Kenapa?

Bagi memudahkan penulisan karakter Cina.

karakter-cina-paling-susah

Cumbu Strok

Tengok budi di atas, ini ialah karakter paling pelik intern Mandarin.

Kembali sejenis itu kamu ditulis satu persatu.

Itulah kemungelan bujuk strok.

Usap strok memainkan penting untuk menulis dengan betul dan cantik.

Tiap khuluk Cina ada urutan ia untuk menulis strok.

Sira dipanggil 笔顺 (bǐshùn) iaitu
elus strok.

Sama sebagai halnya strok, urutan strok mestilah mengikut peraturannya.

Ia memudahkan kita untuk menghafal bagaimana sesuatu fiil ditulis.

gao-order

Hubungan Komponen

Tiap karakter nan lebih daripada 1 bahagian, akan ada susunannya.

Susunan sesuatu karakter Cina suntuk penting untuk difahami.

Ini kerana anda bisa menulis karakter yang habis runyam dengan mudah.

Antara peraturan perkariban yaitu seperti mana:

  1. Tulis suku cadang kiri tinggal baru komponen kanan
  2. Tulis komponen atas dulu baru komponen dasar

Dan banyak pula.

Tajam

Setelah strok, cumbu strok dan susunan difahami, radikal datang membantu.

Terdapat 214 radikal dalam Bahasa Mandarin.

Tiap ekstrem adalah perikatan strok nan mempunyai elemennya sendiri.

Mana Nak Mula Catat?

Jika anda mahu mula catat fiil Cina, kami sangat sarankan lakukan menulis perkataan-tuturan yang mempunyai 2-3 strok terlebih tinggal.

Contohnya anak adam atau rén hanya ada 2 strok sahaja, cuba lihat karakternya, 人.

Mudah saja kan?

1 kiri 1 kanan.

Bintang sartan, mulakan dengan kepribadian mudah supaya sira tidak cepat mengalah.

Selit belit dan Pelik

Tak dinafikan untuk belajar menulis karakter Cina tidak mudah.

Pun sedemikian itu, itulah sebab seandainya engkau mula dengan menulis fiil Cina, beliau mudah untuk mengalah.

Tetapi takdirnya kamu bisa menguasainya, anda dah naik ke
level
yang lebih lanjut.

Melembarkan Cara Membiasakan Bahasa Mandarin

Membiasakan bahasa mandarin bukan lengkap seandainya anda lain berusaha untuk bertutur menggunakan bahasa mandarin.

Engkau boleh belajar Bahasa Cina dengan pelbagai pendirian nan engkau selesa.

Contohnya, anda dapat membiasakan Bahasa Cina di kelas Bahasa Mandarin, bahan bacaan, apikasi di telefon bimbit, filem maupun dengan mencari rakan penutur Bahasa Cina.

Setiap cara ini mempunyai kehilangan dan kelebihan yang tersendiri.

Jadi, anda harus bijak melembarkan!

Bahan Referensi Bahasa Mandarin

Membiasakan Bahasa Cina boleh dilakukan  dengan pembacaan melangkahi buku atau web nan menyisihkan tuntunan Bahasa Mandarin secara percuma.

Kelebihan cara ini ialah anda boleh mencari sumber bacaan dengan mudah dan ia kreatif dilakukan dimana belaka dan pada bila bila musim.

belajar-bahasa-cina

Kehabisan cara ini merupakan anda lain dapat memastikan yang mana benar dan nan mana salah.

Jika berpangkal segi penulisan anda boleh jadi boleh mengusainya dengan mudah.

Namun untuk berkomunikasi anda memerlukan seseorang yang mampu berbahasa Mandarin buat memastikan setiap congor yang sira tuturkan ialah betul atau salah.

Tuntutan telefon bimbit atau komputer

Puas zaman teknologi kini, engkau boleh belajar memperalat aplikasi percuma terbit telefon bimbit mahupun komputer.

Antara kelebihan menggunakan cara ini merupakan engkau boleh sparing dengan cepat dan mudah untuk jangka masa pendek.

Akan semata-mata untuk paser masa panjang, kami rasakan cara ini tidak sesuai kerana membiasakan memerlukan anda tahu kian mendalam tentangnya.

app-belajar-bahasa-mandarin

Kami cadangkan anda guna Pleco dan Nciku seumpama kamus rujukan anda.

Kedua-dua app kamus ini terwalak n domestik sistem Android dan iOS.

Menonton Filem atau Video Pendek

Menonton filem atau video pendek Mandarin adalah pelecok suatu cara yang seronok.

Bayangkan dia boleh faham filem lakonan Jackie Chan. Best kan?

Selain itu, anda juga boleh berlatih prolog-pengenalan sapaan atau loghat yang digunakan oleh mereka.

Engkau bisa menonton kartun alias klip video singkat berbahasa Mandarin di website seperti Youtube.

sarikata-bahasa-mandarin

Laksana permulaan, anda mana tahu memerlukan sari kata (subtitle) ketika menonton rancangan tersebut, sekadar lama-kelamaan engkau pasti akan boleh memahami dialong asas walau tanpa sari prolog!

Dia boleh menjadi lebih proaktif dengan menjeda (selang antara) filem yang anda tonton tersebut ketika engkau mendengar pengenalan-kata ataupun frasa-frasa tertentu dan ikuti mandu sebutannya.

Ini boleh membantu engkau menyebut kata-alas kata atau frasa-frasa tersebut dalam sebutan nan bertambah tepat begitu juga penutur steril!

Hari ini banyak juga Youtuber Cina yang sangat menarik untuk ditonton.

Dengar radio, lagu atau recording berbahasa Mandarin

Cara ini sungguh mudah dan dapat membuatkan anda semakin legal dengan bahasa Mandarin.

Ia dapat melakukannya di mana saja kamu berpunya. Takdirnya anda tidak dapat menggetah setiap kata yang diucapkan, enggak mengapa.

Cuba untuk menjadi pendengar nan aktif dan tangkap prolog-alas kata nan diucapkan.

Cara ini mungkin anda rasakan sedikit perlahan tetapi saya jamin kesadaran dan kemahiran mendengar bahasa Mandarin anda pasti akan meningkat.

Mandu ini juga sesuai dilakukan makanya mereka yang seringkali berjalan-kronologi.

Anda hanya perlu meletuskan mp3 atau memainkan lagu Mandarin di telefon ampuh anda.

Spotify dan Apple Music kan dah ada, bintang sartan lebih mudah nak cari lagu dan dengar.

Kamu pun boleh mendengar podcast berbudi Mandarin saat berada di dalam kereta.

Selain itu, anda juga boleh mencuba mendengarkan lagu atau podcast tersebut sekalian mengerjakan kerja kondominium, begitu juga mengusap atau mencuci pinggan.

Cari 语伴 (yǔ bàn)

语伴 (yǔ bàn) merupakan rakan bahasa atau
language partner.

Maksud mencari rakan bahasa adalah kendati anda empat mata boleh silih belajar bahasa yang anda mahir.

Katakan anda mahir berbahasa Inggeris dan kamu memerlukan rakan nan boleh berbahasa Mandarin, anda dapat mencari rakan dia yang berbangsa Cina yang ingin meningkatkan penaklukan bahasa Inggerisnya.

Dengan ini, anda dan rakan sira boleh saling sparing dan meningkatkan kemahiran berajar asing.

Bahasa mandarin yang anda pelajari tidak akan berkembang jika anda enggak menggunakannya.

Partner bahasa asing

Untuk membuatkan ianya terus berkembang, kamu harus berlatih dengan berbual dengan rakan penutur bahasa mandarin khususnya orang berbangsa cina.

Kami tentu ia tidak mempunyai kesukaran mencari rakan perawi bahasa mandarin di Malaysia.

Rakyat Malaysia nan berbilang bangsa dan usia tenang dan tenteram harmoni akan sentiasa membantu anda untuk terus menjuarai.

Sira perlu gagah mencuba dan terus mencuba.

Keberhasilan tidak akan datang bergolek sebaliknya memerlukan anda untuk menggolekkanya.

Kelas Bahasa Mandarin

Seperti mana nan kami nyatakan di atas, terletak banyak kancing-pusat tuisyen yang menawarkan kelas bahasa mandarin.

Ini adalah cara terbaik kami sarankan.

Dengan bantuan master Mandarin, anda boleh belajar Bahasa Cina dengan mudah dan cepat.

Terwalak banyak kelas bahasa Mandarin nan ada jadi tiada komplikasi kerjakan mengidas yang mana satu.

Kesimpulan

Bakal belajar Bahasa Mandarin, segala yang diperlukan yakni komitmen yang berterusan.

Pada permulaan, siapa anda rasa ia agak berat.

Tapi seimbang sama dengan seorang bayi, anda hanya perlu belajar meniarap dulu.

Lama-lama engkau akan boleh berjalan dan berlari.

Yang penting, usaha berterusan anda dan teknik belajar yang betul.

Membiasakan Bahasa Mandarin, memang mencabar jika tak belajar berguru.

belajar-bahasa-mandarin-kinder

Tidak dinafikan ia merupakan salah satu bahasa yang musykil bagi dipelajari kerana tidak menggunakan sistem alphabet (sistem Lambang bunyi), sebaliknya memperalat sistem Pinyin buat menjuluki karakter Cina.

Lagi begitu, yang paling menyeronokkan dan berkelas yaitu setiap karakter Cina terserah cerita di sebaliknya dan setiap kisah itu berkait mepet dengan sejarah, budaya dan sastera orang Cina.

Album dan budaya khalayak China adalah yang minimum tertua dan terkaya di dunia.

China dikenali dengan hebat daripada segi falsafah, kesasteraan dan imaginasi mereka.

Kongsikan panduan belajar bahasa Mandarin ini dengan kawan anda yang nak mula belajar kembali.

Source: https://limaumandarin.com/belajar-bahasa-mandarin-mudah-dan-cepat/